fbpx
 

Типове офис сгради

Типове офис сгради, класификация или какво означава сграда “клас А”, “клас B” и “клас С” и какви са основните разлики между тях?

Office-building-Belgium офис сгради

Много често, когато търсим офис сгради, попадаме на реклами на различни бизнес центрове и бързо осъзнаваме, че има различни класификации, по които се различават.

Факторите, които определят класа на сградата са специфични за всеки пазар и затова често такива от най-висок клас в голям град са неузнаваеми от такива в по-малък град като понякога разликите са минимални, а друг път – съществени.

Поради тази причина, няма определена “формула” или установен акт, който да определя с точност изискванията на една сграда да покрие норматив за съответния ранг.

В тази статия кратко ще разгледаме основните критерии, които поставят дадена офис сграда в една или друга категория в София и основните разлики между тях.

Бизнес център “Клас А”

Това са офис сгради, разположени на едни от най-престижните локации, с емблематична фасада и обзавеждане. Те имат собствен сграден мениджър, който се грижи всичко да бъде винаги в изряден вид, както и някои специфични удобства

Основни характеристики за център от този клас:

  • Топ локация
  • Разпознаваем облик и фасада и стоманобетонна конструкция от най-висок клас
  • 24/7 охрана, видеонаблюдение и системи за сигурност
  • Да има добра транспортна свързаност – в София, метрото се смята за огромен плюс
  • Има “отбрани” наематели – обикновено сградите от “клас А” се радват на много голямо търсене от страна на потенциални наематели и те имат възможността да избират своите клиенти. Често пъти, дори най-големите центрове, се стараят да нямат двама наематели, които да работят в идентичен сектор като по този начин се получава клиентова диференциация и се изгражда “социална мрежа” и между самите наематели.
  • Най-високите наеми за пазара
  • Професионален екип за поддръжка на сградата – както на общите части, асансьорите, санитарните възли, така и на фасадата, климатизацията и всичко останало.
  • Сгради от този клас трябва да имат максимално голям паркинг- да има предвидени места както за самите наематели, така и за техни клиенти.
  • Доказан инвеститор/строител/архитект > обикновено тези “мегапроекти” за нашия пазар се изграждат от доказани фирми, често пъти чуждестранни, наложени в областта на луксозното строителство
  • Различни удобства като кафета, ресторанти, лобита, релакс зони, фитнес, панорамни тераси, конферетен център, WiFi и пр.
  • Високоскоростни асансьори
  • Добра свързаност с ключови места като летище, авто и жп-гари, различни бизнес зони, както и метростанция на пешеходно разстояние.
  • Двойно независимо захранване или ЮПС инсталация

Бизнес център “Клас В”

Това са сгради с малко по-нисък статут от тези “Клас А”. Те често са по-стари, но с добър сграден мениджмънт и среден клас наематели. Обикновено имат добър интериорен и екстериорен облик и среден клас оборудване.

  • Добра локация, но не в най-престижните райони
  • Добър облик на сградата
  • Среден клас системи за климатизация
  • Добре поддържани – Функционални сгради
  • Среден за пазара наем
  • Средна за града транспортна свързаност

Бизнес център “Клас С”

Това са най-нисък клас използваеми офис сгради. Обикновено локацията не е приоритетна за наемателите и затова не са в централните и добре свързани части на града. Често пъти тези сгради са по-стари, нямат модерен облик и имат повече свободни помещения. Наемните цени са сред най-ниските за пазара.

  • Разположени по периферията на града
  • Обикновено, обновени стари сгради
  • Нямат модернистичен облик
  • Най-ниските цени за бизнес център
  • Понякога има нужда от леки до среди ремонти дейности на наемните помещения, както и от модернизация
  • По-стари системи за климатизация, отопление, асансьори
  • Почти винаги цените на помещения в бизнес центрове се изчисляват БЕЗ ДДС.
  • Такси поддръжка – Важно е да знаете, че при наем на помещение в която и да е офис сграда има т.нар. “такса поддръжка”, която обикновено се добавя към наемната цена на база квадратурата на помещението. Тя включва най-общо поддръжка и почистване на общите части, тяхната климатизация, отопление, обновяване, поддръжка на асансьори, охрана и почистване на санитарните помещения.

Например при един офис 100 кв. с наемна цена 10евро/кв. и 2 евро такса поддръжка – наемът се изчислява 100 х 12 = 1200 евро.

Заключение

Важно е потенциалните наематели да знаят от какво точно имат нужда- дали локацията за тях е водеща, дали например имат нужда от повече паркоместа или пък търсят максимално бюджетен вариант, без оглед на района и допълнителните удобства.

  • Ако имате нужда само от едно помещение, което основно вие ще ползвате, няма да има постоянен поток от клиенти и локацията и визията на сградата не са водещи, то сгради от класовете “Ви “C” са подходящи за вашите нужди.
  • Ако обаче обликът на офиса е важен за вашия бизнес и често правите срещи в центъра или района около него и имате нужда от “неутрални” места за срещи като кафета и ресторанти, както и от конферентни зали при необходимост- то е най-добре да се насочите към сгради от клас “А”

КалоянТрифонов офис сградиКалоян Трифонов

Експерт офис площи

+359 877 954 321

trifonov@delta3.bg

Делта 3 Консултанти

Leave a Comment

Delta3
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.